top of page
Search

Kanada'da Yüksek Lisans mi Doktora mi?

Hadi su sekilde başlayalım bu yazıya... varsayalım ki akademik kariyer istiyorsunuz ve Kanada olmasını da istiyorsunuz. Yüksek lisansa mi gelmelisiniz doktoraya mi? Ben derim ki Doktoraya gelin. Söyle ki ekonomik olarak doktora öğrencisi olmak bir çok açıdan avantaj sağlıyor. Ontario eyaleti doktora yapan uluslararasi öğrencileri kendi vatandaşı ile ayni okul ücreti ödemeye tabii tutuyor. Yani yüksek lisans öğrencisi Kanada vatandaslarinin 2 kati verirken, doktora öğrencileri bir Kanadali ile ayni ücreti ödüyor (mükemmel degil miiiiii). Bunun yanında, burs imkanları doktora öğrencilerine daha fazla yaygın konumda. Bir çok burs bulabilir ve ayni anda asistanlıkta yapabilirsiniz. Burda asistanlık iki sekilde olabiliyor; arastirma ve ogrenim asistanı. Araştırma asistanı olup danismaninizla bir projede calisarak projeden gelir elde edebilirsiniz. Ogrenim asistanı olarak da okuldan calışma saatinize bağlı belirli bir ücret alabiliriniz.


Pekiii yüksek lisans öğrencisi bunları yapabiliyor mu? Kesinlikle evet. Ornegin, ben iki asistanlığa da sahibim, artı olarak bölümden burs almaya hak kazandım; fakat yeterli mi? Dürüst olacağım arkadaslar degil. Sebebi okula ödediğim ücret. Turkiye'de özel okulda okuyormuscasina dusunun. Yıllık Kanadalilarin ödediğinin iki katini ödemek zorundayım. Bu yüzden tum kazancım hooop okula gidiyor ve bana kalan parayı görseniz yüksek lisansa gelmeyi tekrar düşünürsünüz. Eğer bir birikimle gelmezseniz yasama kosullariniz baya zor olacaktır. Bu Kanada'da gittiğiniz yere gore değişebilir tabi.. Ottawa biraz pahalı bir yer (kira vs acısından).




Madem hikayemizdeki kisi hem akademi yapmak hem de Kanada'da yasamak istiyor. O zaman doktoraya gelmesini öneriyorum. Zaten elinde sonunda doktora yapacak degil mi? Madem öyle, kendini yüksek lisansta buralarda pek yormasa iyi olur. Haa ama o kadar kararlı degilim diyorsa..akademi konusunda. O zaman degebilir. Yüksek lisans, kendinizi akademi yönünde keşfetme acısından iyi bir adim. Yoksa doktoraya atlayıp önünüzde 4 yıl varken ( 4 yılda da bitireni de duymadım gencler.), bırakmak isterseniz pek hoş olmayacaktır. Yani kesin kararlı degilseniz doktoraya atlamayın derim.


Diyelim hikayemizdeki kisi yonunu değiştiriyor ve Kanada'da calismak istiyor. Kanada'ya direkt çalısmaya gelme imkanınız yok degil. Fakat bu onceden bir tecrübeniz yoksa çok zor olacaktır. Turkiye'de hangi üniversiteden ciktiginiza bakmaz. Bilmiyorlar bile ODTU, Bilkent hangisi iyi vs. Tek bildikleri CV'nizde onlara anlattiklariniz. Okulunuz akredite olmamışsa özellikle tanimayacaklardir. Calismaya gelmek isteyen bir çok yeni mezun zaten öncelikle yüksek lisans yapıyor. Ya peki tezli yapmak istemiyorsanız? Çok mantıklı, zaten calisacaksiniz neden tezli olsun ki? Bunu isterseniz ayri bir yazıda birlikte inceleriz.



Güzel bir haber var bu noktada. Belirli Kanada üniversitesinin yüksek lisans veya doktora programından mezun olunca Kanada size 3 yıllık calışma izni veriyor. IS BULAMAMIS OLSANIZ BILE. EFSANE DEGIL MI?


Bu yaziyi daha uzun tutmadan burda kesiyorum arkadaslar. Sorulariniz icin email ile bana ulaÅŸabilirsiniz.


Mutluluk ve sağlık diliyorum.


Basari paylaşmak ve birlikte büyümekle gelir. Ben size inanıyorum. Sizde kendinize inanin.


177 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page